Home Facelift postoperatieve zorgen

Naarmate je ouder wordt, zal je huidelasticiteit verminderen.

Hierdoor zal je gelaat gaan afhangen. Je kaaklijn zal uitzakken, je hals wordt slapper en de plooi tussen je neus en mondhoek wordt meer uitgesproken.

Ook het vetweefsel van het gelaat zal afnemen, wat leidt tot minder uitgesproken jukbeenderen.

Indien zowel het onderste deel van je gezicht als je hals een correctie nodig heeft, dan zal er een facelift worden voorgesteld.

Facelift: operatietechniek

Een volledig facelift behandelt zowel het onderste deel van het gelaat als de hals. Hierbij wordt huidweefsel weggenomen, de onderliggende weefsels aangetrokken en spieren ingekort.

Onze plastisch chirurg zal een incisie maken in de haarlijn boven je slaap, hij volgt de natuurlijke plooi voor en achter je oor, tot in je haarlijn achter je oor. Daarna wordt het huidoverschot verwijderd, de onderliggende weefsels worden aangetrokken en eventueel wordt er ook vet verwijderd.

Soms dienen ook de voorste halsspieren te worden aangetrokken, door middel van een klein sneetje onder de kin.

Zodra de nodige correcties zijn gebeurd zal de huid in verschillende lagen worden gehecht.

Facelift: postoperatieve zorgen

Na afloop van je facelift zal je een drukverband om je gezicht krijgen, om postoperatieve zwelling te beperken. Ook zullen er drains geplaatst worden om het overtollig bloed en wondvocht op te vangen. Deze drains zullen 24 uur na je ingreep in onze kliniek worden verwijderd.

Het verband zal 1 à 2 dagen na je operatie worden verwijderd, volgens de instructies van onze chirurg.

Om het herstel van de littekens te bevorderen dien je de littekens goed te hydrateren en masseren en dien je blootstelling aan de zon te vermijden.

Ook baden, zwemmen en sauna zijn verboden gedurende minstens zes weken na je facelift.

Facelift risico’s

Vooraleer je beslist om een facelift te laten uitvoeren dien je je goed te informeren omtrent de mogelijke risico’s van een facelift.

Tijdens je consultatie met onze plastisch chirurg zal je uitgebreid informatie krijgen over de risico’s die een facelift met zich meebrengt.
Na je operatie kan er een nabloeding ontstaan, die kan worden opgelost door middel van een punctie. Bij mogelijke klachten dien je steeds contact op te nemen met onze plastisch chirurg.

Zoals elke andere operatieve ingreep brengt ook een facelift een risico op infectie met zich mee. Roodheid en extreme zwelling dienen steeds te worden gemeld, zodat onze chirurg zo goed mogelijk kan opvolgen.

Een tijdelijk gevoelsverlies of gevoelsvermindering in de huid van het gelaat kan optreden na een facelift. In de meeste gevallen is deze gevoelsstoornis van tijdelijke aard.

In sommige gevallen genezen de littekens van een facelift niet snel. Roken kan hiervan een mogelijke oorzaak zijn. Om wondproblemen te vermijden dient u 6 weken vóór en 6 weken na de ingreep te stoppen met roken. Roken vernauwt immers de bloedvaten, hetgeen de genezing vertraagt.