Home Ingrepen Minilift of Mini facelift

Door het verouderen zal je enerzijds volume in het gelaat verliezen en anderzijds zal de elasticiteit van je huid afnemen. De weefsels van je gezicht zullen afzakken door de verminderde huidelasticiteit. Dit fenomeen treedt voornamelijk op bij de kaaklijn, hals (dubbele kin) en de plooi tussen je neus en mondhoeken.

Volumeverlies zal je eerder merken in het gelaat zelf, bij de jukbeenderen en de onderste oogleden.

Een facelift kan deze problematiek aanpakken en je gelaat een jeugdigere look bieden.

Bij een mini facelift of MACSlift zal er een minimum aan huid worden losgemaakt, om het herstel te bespoedigen en het risico te beperken.

De termen MACS-lift, mini facelift en S-lift worden door elkaar gebruikt en hebben allemaal als doel om het gelaat op te frissen mits zo weinig mogelijk littekens.

Mini facelift Operatietechniek

Er worden incisies gemaakt in het haar, ter hoogte van de slapen, boven het oor, nadien vóór het oor, tot aan het oorlel. Mits deze incisie kan het doorgezakte weefsel van het gelaat worden aangespannen en huidoverschotten verwijderd. Nadien worden de incisies zorgvuldig gehecht door onze plastisch chirurg.

Deze operatie kan zowel onder lokale als algemene verdoving worden uitgevoerd.

Mini facelift Postoperatief

Na afloop van de mini facelift zal er een drukverband worden aangebracht, zodat de zwelling beperkt zal blijven. Na de ingreep zullen er drains worden aangebracht, om het overtollige bloed en wondvocht op te vangen. De drains kunnen 24 tot 48 uur na de ingreep worden verwijderd.

Na de mini facelift zal je gezicht gezwollen en blauw zijn. De meeste mensen hervatten het werk na twee weken.

De eerste zes weken na je facelift is het verboden om te zonnen, een bad of sauna te nemen en te gaan zwemmen.

Aanvankelijk zullen de littekens van de mini lift rood zijn. Daarna zullen ze meer en meer de kleur van je huid aannemen. Vaak blijft er op termijn enkel een dun lijntje zichtbaar, dat amper merkbaar is voor je omgeving.

Zodra je littekens helemaal dicht zijn, verzorg je deze met een littekencrème om het herstel te bevorderen.

Mini facelift: Risico’s

Zoals elke andere ingreep zal ook een mini-facelift enkele risico’s inhouden. Zorg dat je goed ingelicht bent, om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.

Tijdens je consultatie met onze plastisch chirurg zal je hierover verdere informatie krijgen.

Na een facelift bestaat er een kans op nabloeding. Als dit zich voordoet, dient er een drainage van het opgestapelde bloed te gebeuren.

Net als bij elke andere chirurgische ingreep is er een kans op infectie na de operatie. Een infectie dient goed te worden opgevolgd en wordt behandeld met antibiotica.

Vaak is er verminderd of totaal verlies van gevoel in de geopereerde zone. Deze gewaarwording is meestal van tijdelijke aard.

Soms kunnen we spreken van een vertraagd genezingsproces. Je dient je goed te realiseren dat ROKEN EEN GROTER RISICO GEEFT OP WONDHELINGSPROBLEMEN, omdat roken de bloedvaten vernauwt. Het is dan ook een absolute must om 6 weken vóór de ingreep en 6 weken na de ingreep te stoppen met roken. Ook patches en de e-sigaret zijn uit den boze.